Moralfrågor

 frågor om moral som jag tagit modet att svara på. 

Måste rika ge till fattiga? 

Klart att de inte måste. Man kan ju inte tvinga någon. Men eftersom att detta handlar om moral, borde dem inte det? Har man pengar i överflöd, varför inte dela med sig? Välgörenhet, världsförälder? Bara nått? Man BORDE göra, även om man inte MÅSTE göra.

 

Är det moraliskt ok att döda djur för mat eller kläder trots att man misstänker att djuret lider ?

Som före detta vegetarian är ju mitt svar ett självklart nej. Kan bli så förbaskad på djurplågeri att jag mår illa! Aldrig ska ett djur behöva lida på grund av människans dumheter.

 

Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 personer för att rädda 10 personer?

Ja? Jättesvårt förstås, men skulle man komma i ett sånt läge skulle man väl rädda så många som det bara gick, eller hur?

 

Är det moraliskt ok för gravt handikapade personer att köpa sexuella tjänster?

Nej. Sex är faktiskt bara sex, och tycker aldrig att det är okej att köpa till sig såna tjänster. 

 

Är vissa kulturer bättre än andra?

Allt är väl beroende på var i världen man bor. Men som en prydd och obekymrad svensk får ändå mitt svar bli ja. Jag tycker att vi har en bättre kultur än många andra. Alla har sina nackdelar förstås, så även vi, men att kvinnosynen kan vara så skev eller så som andra kan behandla djur och barn, bestraffningssystem mm, så tycker jag faktiskt att det helt klart finns bra och dåliga kulturer.

 

Är det ok att hämnas?

Tror inte att någon vinner på det i slutet faktiskt. Man får nog bara försöka bita ihop och vara en större människa än så, även om det säkert kan vara skönt med lite hämnd för stunden.

 

Får man vara elak mot någon som varit elak mot andra?

Känns som att jag redan besvarat den här frågan lite, men nja. Svårt. Hade jag mött Hitler eller säg Breivik på stan, hade jag nog inte gett en klapp på axeln eller en blombukett. Jag hade kanske inte spottat dem rakt i ansiktet heller... även om jag hade velat det. Och inte för att det är fel, för här tycker jag att det är okej, utan för att jag är lite av en fegis. Ibland ska skit faktiskt bemötas med skit.

 

Är det ok att ljuga för egen vinnings skull?

Nej. Det är väl aldrig okej med enbart själviska gärningar kan jag känna. Däremot tycker jag att det kan vara okej att ljuga för andras skull. Men det är väl en helt annan sak, kanske?

Therese | |
#1 - - Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF:

Sådana där frågor är så svåra. Till exempel den om att döda 1 för att rädda 10. Dock roligt att diskutera och höra hur folk tänker ;P

#2 - - Erika:

Väldigt intressanta frågor och bra svar!

Upp